Klachtenregeling
Het team van de Nutsschool Lankforst probeert de gang van zaken op school goed te laten verlopen. In een groot team met een groot aantal leerlingen en teamleden kan er natuurlijk wel eens iets gebeuren waarover u minder tevreden of zelfs ontevreden bent. Het uitgangspunt bij een klacht is dat deze zal moeten worden opgelost binnen de school zelf. Als ouders een klacht hebben over het gedrag van een bepaalde persoon binnen de school, dan kan die klacht het beste besproken worden met de persoon om wie het gaat. Als zoiets gebeurt, maken de teamleden van de Nutsschool Lankforst tijd vrij voor een gesprek en proberen zij de problemen op te lossen. Met het oog op mogelijke klachten is de klachtenregeling opgesteld. Deze regeling ziet er als volgt uit:
Stap 1 Ga na wat voor soort probleem het is. Gaat het over de gang van zaken in de groep? Gaat het over de aanpak van de leerkracht? Gaat het over het onderwijs of over de begeleiding van uw kind?
Stap 2 Zoek contact met de eigen leerkracht. Hij of zij zal altijd tijd vrij maken om een probleem te bespreken. Als regel geldt dat een leerkracht vrij snel in gesprek met u het probleem kan bespreken en oplossen. Als dat niet lukt dan krijgt u binnen een week een reactie.
Stap 3 Als u niet tevreden bent over de behandeling van uw probleem/klacht door de leerkracht, dan kunt u contact zoeken met de directie van de school. U kunt het ook doen, als u het lastig vindt de klacht met de leerkracht te bespreken. De directie zal uiterlijk binnen een week proberen de klacht met u te bespreken eventueel in overleg met de desbetreffende leerkracht. Een schriftelijke klacht wordt altijd schriftelijk beantwoord. Hiervoor geldt een termijn van maximaal twee weken (exclusief vakanties).
Stap 4 Als de klacht in uw ogen niet voldoende is afgehandeld, kunt u deze klacht voorleggen aan het bestuur van Conexus. Heeft u een melding/klacht?
Een belangrijke hulp is ook de brochure „Klachten op school‟, hoe los je ze op? Deze brochure kunt u downloaden van www.klachtenopschool.kennisnet.nl Als ouders van mening zijn dat de klacht op de school niet naar behoren wordt opgelost, dan kunnen zij zich richten tot de contactpersoon. Op school is een contactpersoon die aangesproken kan worden, ook als het gaat over klachten m.b.t. seksuele intimidatie en machtsmisbruik. Zij zal in eerste instantie de kinderen en de ouders te woord staan en mogelijk in contact brengen met de vertrouwenspersoon.
De contactpersoon op onze school is Ellen van Buuren ( leerkracht groep 3)
ellen.vanbuuren@conexus.nu
De vertrouwenspersoon zal de klacht met de ouders bespreken en altijd eerst proberen alsnog intern tot een oplossing te komen. Daarbij kan de vertrouwenspersoon als bemiddelaar optreden. Ook kan de vertrouwenspersoon bijvoorbeeld voorstellen om een externe bemiddelaar aan te wijzen. Pas indien ook de bemiddelingspoging niet tot een oplossing leidt, kunnen ouders een klacht indienen bij de klachtencommissie waarbij de school is aangesloten: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. De vertrouwenspersoon kan zo nodig de ouders behulpzaam zijn bij het indienen van de klacht en het formuleren ervan. De klachtencommissie zal altijd in haar oordeel betrekken of voldoende ondernomen is om tot een oplossing van de klacht binnen de school te komen. De klachtencommissie zal uiteindelijk een uitspraak doen over de gegrondheid van de klacht en de school soms ook een advies geven over eventueel te nemen maatregelen.
Per 1 december 2024 heeft Conexus 2 nieuwe vertrouwenspersonen van Vertrouwenswerk.
Roy Ploegmakers en Eefje van Antwerpen.
De werkwijze kenmerkt zich door laagdrempelig te zijn en in alles de samenwerking op proberen te zoeken. Roy en Eefje zijn benaderbaar via telefoon, app en mail. Mochten we niet opnemen, spreek dan iets in of stuur een bericht met een terugbelverzoek.
Roy is heeft ervaring in de jeugdhulpverlening en de ambulante hulpverlening.
Eefje heeft als docent, mentor en coach in het voortgezet onderwijs gewerkt. Nu werkt ze als zelfstandige als externe vertrouwenspersoon. Daarnaast verzorgt ze de opleidingen en trainingen.
Eefje van Antwerpen
email Eefjevanantwerpen@vertrouwenswerk.nl of tel.nr. 06-2863 6387
Roy Ploegmakers
email Royploegmakers@vertrouwenswerk.nl of tel.nr. 06-4808 8774